Pages

5 pilihan makanan pelik di Asia

Betol ke ni??? budaya yang berbeza di seluruh dunia menghasilkan makanan dan citarasa yang berbeza juga... mungkin sesetengah makanan kegemaran kita tidak digemari oleh masyarakat lain dan begitulah juga sebaliknya... bagi masyarakat yang gemar hidangan pelik ini... mereka mungkin sudah biasa dan menganggap sebagai makanan harian mereka.. tetapi bagi kita pula, ini adalah makanan paling aneh dan pelik... enjoy it.

 Bird’s Nest Soup
makanan ini adalah air liur brung layang-layang... merupakan makanan terkenal bagi masyarakat Cina... harganya agak mahal, kerana kesukaran untuk mendapatkannya...

Balut
anak itik atau ayam yang belum sempat menetas akan direbus dan dimakan terus... Balut juga biasanya dapat dijumpai di tepi jalan kita melawat negara-negara Asia Tenggara.

Giant Water Bugs
pepijat air gergasi merupakan makanan terkenal di Asia yang dikukus dan dimasukkan ke dalam sos pedas... kenapa makanan di ditinkan?? kerana untuk tahan lebih lama..

Fried Tarantulas
tarantula goreng pedas merupakan snek jalanan di Kemboja... memang lazat walaupun admin tidak pernah merasainya...

Snake Wine
Menurut perubatan Cina tradisional... Snake wine ini dapat mengembalikan tenaga seseorang...ular yang digunakan adalah spesis yang beracun.. kala jengking ada untuk perasa tambahan... ini ada sebahagian kecil makanan yang terdapat di Asia... kalau ada lagi, nanti admin post lagi...






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved Betolkeni.blogspot.com