Pages

7 jenis jambatan yang menakjubkan di dunia

Betol ke ni??? bagi sesetengah bahagian jalan yang sukar untuk dilalui.. jambatan merupakan salah satu alternatif yang mudah untuk digunakan untuk berulang alik dari satu tempat ke satu tempat yang lain... gambar dibawah ini merupakan beberapas jenis jambatan yang paling menakutkan yang terdapat disekitar dunia... terdapat pelbagai jenis jambatan termasuk yang digantung tinggi mahupun yang jambatan yang menyeramkan... nasihat admin adalah jambatan amat berbahaya kepada sesiapa yang gayat... jadi hati-hati ya... enjoy it.


Aiguille du Midi Bridge, France
Jambatan ini meruapakan jambatan pendek yang kecil yang menyambungkan dua gunung... nampak mungkin tidak menakutkan namun anda pasti rasa gementar apabila mendapat tahu bahawa gunug tersebut berketinggian 3842m...jika anda sampai ke tempat ini, anda seolah-oleh sudah hampir menyentuh bintang walaupun ianya mustahil.


Royal Gorge Bridge in Colorado, US

Jambatan ini memegang rekod jambatan gantung tertinggi di dunia yang tiang asasnya terletak 1053 kaki (321m) dari aras tanah... anda boleh berjalan kaki ataupun memandu diatas jambatan ini... dibina pada tahun 1929 yang menelan kos perbelanjaan sebanyak $350,000 dan seberat hampir 1500 tan.


Trift Suspension Bridge, Switzerland
Jambatan ini merupakan salah satu daripada jambatan yang menakutkan dan menyeramkan... jambatan ini tergantung 100m tinggi dan 170m panjang di kawasan berbatu... anda juga boleh menaiki kereta kabel jika tidak mahu menggunakan jambatan.




Millau Bridge, France
Salah satu jambtan yang boleh dilalui oleh kenderaan yang tertinggi didunia... jambatan ini mampu memberikan pengalaman yang mengagumkan dan menarik... dibuka secara rasmi pada tahun 2004 pada orang ramai.


Capilano Suspension Bridge, Canada

Jambtan ini merupakan sebuah tempat yang menjadi tumpuan pelancong...  panjang jambatan ini adalah sejauh 450 kaki (137m) dan 230 kaki (70m) tinggi.. menyusuri hutan yang pasti memberikan pengalaman yang indah.


Canopy Walk in Kakum Nat’l Park, Ghana
Jambatan ini juga dikenali sebagai titian kanopi yang menghubungkan hampir setiap kawasan hutan tersebut... tujuannya adalah untuk pemeriksaan keselamatan... menawarkan permandangan yang menakjubkan kerana boleh melihat dari atas pokok yang tinggi.


Hussaini Hanging Bridge, Pakistan
Jambatan ini mungkin jambtan yang paling bebahaya dan menakutkan didunia... sememangnya tiada yang nampak selamat daripada jambatan ini, namun jambatan ini benar-benar digunakan oleh masyarakat disini untuk pergi ke bandar besar di utara Pakistan. jambatan ( boleh panggil jambatan ke ni? ) ini telalu tua dan uzur... jambatan ini digunakan oleh majoriti penduduk disini... aneh bukan??


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright© All Rights Reserved Betolkeni.blogspot.com